Netflix in opmars, ten koste van het ‘gewone’ televisie kijken?

Netflix in opmars, ten koste van het ‘gewone’ televisie kijken?
vrijdag, 11 maart 2016

Netflix maakt wereldwijd een opmars in de film- en televisiesector. De streamingdienst geeft abonnees voor een vast bedrag per maand toegang tot een collectie aan films, documentaires en series. In Nederland groeit het aantal Netflix-abonnees in snel tempo, van 620.000 in 2014 naar 1,1 miljoen in 2015 (Zie Nu.nl). In de Amerikaanse televisiesector zorgt de opkomst van Netflix voor dalende kijkcijfers bij tv-zenders, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Succesformule Netflix

Onderzoeker Michael Nathanson vergelijkt het kijkgedrag van Amerikaanse huishoudens met en zonder Netflix-abonnement. Daaruit blijkt dat de eerste groep gemiddeld 25-40% minder kijkt naar de (in Amerika) grote zenders CBS, Fox, ABC en NBC. Daarnaast constateert Nathanson een krimp van 3% in de gemiddelde kijktijd in de VS in 2015; ongeveer de helft van deze daling is het directe gevolg van het toenemende gebruik van de populaire streamingdienst (zie Spangler, 2016 op Variety.com).

Verwachtingen voor Nederland

De vraag is of in Nederland de populariteit van Netflix ook ten koste gaat van de kijkcijfers. Veranderingen in het televisiekijkgedrag in Nederland worden gemonitord door Stichting Kijkonderzoek (SKO). In het jaarrapport over 2015, constateert SKO dat Nederlanders gemiddeld 190 minuten per dag besteedden aan tv-kijken (zie kijkonderzoek.nl). Dat is ongeveer 5% minder dan in 2014; een meer omvangrijke daling dan in de VS. De trend is volgens SKO inderdaad deels het gevolg van de opmars van video on demand (streamingdiensten als Netflix) en het online kijken van televisieprogramma’s (Uitzending Gemist) en andere video’s (bijvoorbeeld via YouTube).

De gemiddelde kijktijd in 2015 blijft heel hoog, maar een verdere daling in 2016 zou niet verassend zijn. Binnenkort verschijnt het rapport Media:Tijd over media-tijdsbesteding in 2015, wat waarschijnlijk nieuw licht schijnt op trends in televisiekijkgedrag.